BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 20, 2010

Ceriter Raya

akum...ni aku nak ceriter pasal raya aji plak. plan asal memang kitaorang tak balik kampung la gara-gara diisytiharkan cuti beku sampai ujung bulan doplas..memang perass giler sebab kami da tempah lembu untuk akikah si najwa..nampak gaya nyer kena wakilkan abah aku la.

tup-tup ari selasa sebelum raya tu datang idea jahat nak ejas keje..haa, jangan korang pikir aku ponteng plak..ejas jer taw..so dapat la cuti 2 ari. apalagi zaappp kal papa terus..'pa, nak balik kampung tak?'..

'ha?laa...keje camner?'
'iskh..ni kang mummy najwa..terer taw..(ayat tipu jer tuu)..'ala..keje ditanggung beres..jom la..'
'okeh..okeh..kemas-kemas apa yang patut la..tengah ari kita bertolak..'

so, cepat-cepat dan dengan semangatnyer aku berkemas..najwa masa tu ada kat taska. senang nak wat keje la kan..tup-tup...kriingggg..krriinngggggggggg

'yer, apalagi ni?'
'papa amik adik terus la wat balik umah. tapi nak gi repair kete skit ni..da janji nga pomen..'
'laa..pulak dah..nanti susah nak berkemas..'
'ala..cian adik duk lama-lama kat taska..'...ermm..pulak?

so..berkemas la aku sambil main kejar-kejar dengan anak..aku buh baju dalam beg dia kuarkan balik..aku lipat, dia serabaikan semula..aper kes nii? bila nak setel berkemas..arrgghh..mujur mummy dia tak sempat jadi hulk..huhu..

so daripada nak balik tengah hari sampai kul 5.30 pm baru bertolak balik..uhh..banyaknyer cabaran..da la cuti jap jer..ni mau sampai kul brape ni? isk..isk

layan jer pic bodo-bodo ni..haha

umah besepah giler
mujur otw tu cuaca clear jer..jalan pun tak jem sebab ikut shortcut..jabor-kuala berang..sampai ajil berenti jap nak makan. pewut da lapar..tapi da start ujan pulak da..lebat giler pulak tu..


lepas tu singgah solat maghrib kat masjid di jerangau..siap sumer sambung balik perjalanan yang aku rasa memang cukup lambat..lepas tu memang tak menyinggah mana-mana da..tak sabar nak sampai kat kampung ni..atuk najwa da berpuluh-puluh kali da kal ni..gumbira dorang sebab cucu yang ni jer dapat balik beraya..

akhirnyer sampai gak kitaorang kat umah tepat jam 12.30 am..huh..penat meriba si tecik ni..sampai jer atok dia terus gomol-gomol si najwa ni..rhindu la tuu..eh..tido awal la sebab sok da raya..lalala..

pagi raya:

si tecik ni da bangun awal. aku pulak aser liat nak bangun. penat semalam tak abis lagi..tapi nak raya ni wei..kat umah ni cuma ada abah, umi dan adik bongsu aku yang belajar kat MRSM Pengkalan Hulu..baru tingkatan 1 dan baru belajar hidup berdikari..tinggal la abah dan umi jer kat umah kalo si bongsu gi belajar..(selingan jap ek)..oppss...ekceli aku anak kedua bongsu..beza umur aku dan adik bongsu 15 taun beb..aku dapat adik masa aku lepas exm PMR..huhu..15 taun tu..power la my mum..hehe

sambung balik bab raya yer..
sumer orang gi solat raya. aku tak dapet la nak pegi. saper nak jaga si najwa ni..terpaksa la meneman dia kat umah sambil-sambil iron baju..hehe..bila dorang da balik dari masjid baru aku berdesap gi mandi..pecah lobang nii..bersiap cepat-cepat sebab jap lagi nak gi kampung sebelah nak tengok orang korban..makan pun ala kadar jer..pagi raya aji kali ni tak der spesel la menu. sebab semua tak prepair..umah pong macam tongkang pecah..dengan baju gantung sana sini..da ujan lama semua baju lembab ler..hikhik..(tak per tak der orang datang beraya pongg)..

sampai kat kampung sebelah tengok da ada 3 ekor lembu yang da dikorban..jap lagi turn kami plak..papa da berdebar..muka da nampak seposen da..macam dia plak yang nak kena dikorbankan..hehe..dia mabuk darah daa..

papa nak gi niat korban dan akikah
tengok lembu ni..da pucat lesii..hikhik

cian dia..
ni selingan kay..


atuk abah ni macam terer jer..

muka kontrol sebab dia da mula seramm..
tingg..tingg..da sampai masa nyer..


dan akhir nyer..

orang tua-tua kata kita tak boley kesian kat lembu yang disembelih..kalo tak kita tak boleh makan daging tuu..ntah la betul ke tak..

selingan lagi..
si tecik ngantuk

bukak baju..da panas..


da seksi la adik..
da setel sumer jom la balik..ada plan lain plak jap lagi..

sambung lain episod..mummy najwa nak mandi dulu..balik keje dari tadi tak mandi-mandi lagi..cejukk maa..ujan..huhu..

2 SUDI TAK?:

Gadis Kampung said...

comeinyer baby rusz...suka tengok pipi dia

rusz said...

haha..sumer orang geram kat pipi dia..